Střední průmyslová škola stavební Brno, příspěvková organizace

15. 5. 2025

Školy ve vodohospodářství: 5. díl
Přehled oborů vzdělání, které škola vyučuje a jsou zařazeny ve školském rejstříku 
 
36-47-M/01 Stavebnictví, zaměření: 
- Pozemní stavby – 2 třídy v ročníku 
- Rekonstrukce staveb a architektura – 1 třída v ročníku 
- Dopravní a vodohospodářské stavby – 1 třída v ročníku 
 
Školní vzdělávací program STAVEBNICTVÍ pro obor 36-47-M/01 Stavebnictví v denní formě vzdělávání je zpracovaný podle rámcového vzdělávacího programu vydaného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. 36-46-M/01 Geodézie a katastr nemovitostí – 1 třída v ročníku Školní vzdělávací program GEODÉZIE A KATASTR NEMOVITOSTÍ pro obor 36-46-M/01 Geodézie a katastr nemovitostí v denní formě vzdělávání zpracovaný podle rámcového vzdělávacího programu vydaného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. 78-42-M/01 Technické lyceum V současné době je obor zapsán do rejstříku škol a školských zařízení. Technické lyceum bude otevřeno od září 2025 a v tuto probíhají práce na tvorbě kurikula i přípravy, týkající se materiálního vybavení školy a personálního zabezpečení.
 
Vodohospodářské stavby 
Cílem studia je připravit se na problematiku vodohospodářských staveb: vodovodní sítě a úprava vody, stokování a čištění městských odpadních vod, úprava toků, přehrady, rybníky, odvodňování a zavlažování pozemků. V současné době vychází z úzkého sepětí s rozvojem a ochranou životního prostředí. Studium je v potřebném rozsahu doplněno o všechny hlavní konstrukce pozemního stavitelství a znalosti technologických postupů ve stavební výrobě a dopravě. Absolvent se může uplatnit nejen ve vodohospodářských podnicích, ale i v geologickém průzkumu, geodetických kancelářích, ve stavebních podnicích a některých odborech státní správy. Absolvování oboru poskytuje i dobré předpoklady pro vysokoškolské studium. Uplatnění absolventů Velmi dobré uplatnění se nabízí při přípravě, projektování i výstavbě nových hrází a nádrží, při regulacích a úpravách koryt řek apod. Práci je možné nalézt také v profesích projektantů a techniků na stavbách čistíren odpadních vod, při zajišťování zdrojů pitné vody, při výstavbě kanalizační sítě. Uplatnění naleznou absolventi i v provozu vodohospodářských děl a zařízení (přehrad, vodáren aj.).
 
VODNÍ AMBASADOŘI 
Studenti 3. ročníku oboru Vodohospodářské stavby se v rámci mezinárodního projektu společně se studenty z dalších 5 středních škol zúčastnili školení pro Vodní ambasadory. Společně se studenty gymnázií, střední pedagogické školy, střední chemické, střední zahradnické a střední průmyslové školy stavební z Vysokého Mýta společně vytvářeli s Lipkou a Mendlovou univerzitou program pro vzdělávání, týkající se problematiky ochrany vody a hospodařením vody v zahradách. Získané poznatky VODNÍ AMBASADOŘI budou prostřednictvím skupinových prací předávat nejen studentům středních škol, ale hlavně žákům základních škol. Kurz je součástí mezinárodního projektu POVE Water, kterým je SPŠ stavební v Brně zástupcem pro střední školy za Českou republiku 26 27 10.1. 
 
Spolupráce se středními školami, vysokými školami a dalšími institucemi 
V rámci členství v Asociaci středních průmyslových škol probíhá pravidelné sdílení a výměna zkušeností mezi vedením naší školy a ostatními zejména stavebními průmyslovkami. V rámci Jihomoravského kraje je naše škola členem Rady vzdělavatelů a zaměstnavatelů, která vznikla v souvislosti s projektem IKAP JMK II, a ve které jsou diskutovány mezi stavebními firmami a stavebními středními školami aktuální problémy ve stavebnictví nejen v souvislosti se vzděláváním. Z vysokých škol pravidelně spolupracujeme s VUT Fakultou stavební, tzn. máme možnost např. využívat nejmodernější výzkumné centrum AdMaS, účastníme se pravidelných jednání Průmyslové rady děkana FAST spolu se stavebními firmami, kde je diskutována naše vzájemná spolupráce a její další rozvoj. Na VUT FAST nejvíce spolupracujeme např. v rámci praktických cvičení či ukázek s ústavem technologie stavebních hmot a dílců, s ústavem pozemních komunikací, s ústavem železničních konstrukcí a staveb a s ústavem geodézie. V květnu 2024 jsme spolupráci s Fakultou stavební VUT ještě rozšířili o novou spolupráci s Ústavem architektury. Pracovníci v čele s Ing. arch. Tomášem Pavlovským, Ph.D. si připravili pro naše studenty prvního ročníku program, který obsahoval exkurzi po fakultě, ale také různé ukázky prací a workshopy pro studenty. Studenti i vyučující byli nadšení, program je bavil a shodli se, že skvěle představil studia na FAST VUT. Již nyní jsme se domluvili, že na tuto spolupráci navážeme i v příštím školním roce. Chtěli bychom hned v září přivést zájemce ze čtvrtého ročníku, kteří se v té době budou rozhodovat, kam podají svoje přihlášky na další studia. 28 Nově jsme navíc v letošním roce navázali spolupráci s Univerzitou Pardubice – Dopravní fakultou Jana Pernera v souvislosti s přednáškami jejich učitelů odborných předmětů na naší škole. Další nově navázanou spolupráci máme s Univerzitou obrany, díky které se mohli studenti oboru Geodézie a katastr nemovitostí seznámit např. s vojenskou měřičskou technikou. V rámci „ekotýdne“ navštívili studenti tříd S1A, S1B, DV1 a R1 pracoviště Jezírko školského zařízení pro environmentální vzdělávání Lipka Brno. Program měl název „Stopy vody“ a věnoval se především spotřebě a plýtvání nebo šetření vody v běžném životě a tomu, jak zadržet vodu v zahradě a v krajině. Již jednáme o objednání tohoto programu i pro příští ekotýden pro první ročníky. 29 30 V letošním roce došlo k prohloubení spolupráce s Mendelovou univerzitou zejména v rámci projektu PoVe water scale up, díky kterému spolupracujeme i např. s Freesland College v Nizozemí. Hackhaton „Voda pro budoucnost“ byl pořádán 24.1.-26.1.2024 Mendlovou univerzitou jako program pro studenty středních škol a prvních, resp. druhých ročníků vysokých škol – MENDELU, FAST. Společně s experty z vodohospodářských firem a výzkumných organizací, kteří pracovali jako vedoucí týmů, studenti navrhovali různá řešení na problematiku zadržování vody v krajině. Týmy pracovaly formou brainstormingu, kdy za 1,5 dne zpracovaly výzvu, kterou v závěru prezentovali v tříminutové prezentaci. Týmy se zaměřovaly nejen na řešení problematiky zadržování vody v krajině, ale i na prezentace a zapojení široké veřejnosti do této problematiky formou IT. 31 32
 
Water Days MENDELU 
V březnu se 4 studenti 3. ročníku vodohospodářských staveb zúčastnili vzdělávání o tématu voda v krajině lesní, zemědělské a městské u příležitosti Světového dne vody, pořádaného Mendlovou univerzitou. Jednalo se o mezinárodní akci pro odborníky, školy a širokou veřejnost.
 
Water Days SPŠ stavební 
Standardně pokračuje spolupráce s Masarykovou univerzitou, která byla navázána již v minulých letech a která souvisí se zprostředkováním pedagogických praxí budoucích učitelů na půdě naší školy. Tři učitelé matematiky, jeden českého jazyka a dva učitelé angličtiny absolvovali v letním semestru na Masarykově univerzitě studijní program Jak poskytovat podporu při vedení praxí studentů učitelství, který vedla paní proděkanka Filozofické fakulty Mgr. et Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D. Tento program pokračuje nadále  a bude zaměřen na spolupráci našich učitelů s oborovými didaktiky jednotlivých předmětů, učitelé mohou navštěvovat semináře didaktiky na MUNI a konzultovat výukové metody. Oboroví didaktikové mohou po dohodě naopak navštěvovat výuku na naší škole, dojde tak k větší spolupráci mezi středními školami a fakultami, připravujícími budoucí učitele.
 
www.spsstavbrno.cz
 
Webové stránky používají soubory cookie. Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím souborů cookie.
Více | Zpracování osobních údajů